Jaký dopad má kvalita na chod benzínových a naftových motorů?
Do nových aut můžete tankovat benzin různé kvality a motor s chytrou elektronikou se mu přizpůsobí. Kdo to už někdy zkusil, pocítil změnu po ujetí 100km, ale motor kvalitu benzinu pozná hned, jak potvrzuje Systém si vyzkouší jeden režim akcelerace, příště ho již zná a senzory klepání řídicího systému pracují v řádu milisekund, takže se předstihy přizpůsobí lepšímu palivu velmi rychle.
Podmínky jsou ale při každé akceleraci jiné, například zrychlujeme z jiných otáček, takže režimů uložených v systému musí být celá řada. Chápu tedy řidiče, kteří mají po projetí různých režimů zátěže dojem, že auto jede čím dál plynuleji a lépe." Po našich silnicích se ale prohání také mnoho dieselů a tam je situace s různou kvalitou nafty trochu jiná. "Tento problém vznětové motory nemají, protože pracují na principu samovznícení, čili nafta nemá zpětnou vazbu na řídicí jednotku, která se nepřizpůsobuje kvalitě paliva. U nafty má kvalita paliva vliv na kouřivost motoru, výkon a životnost motoru. Méně kvalitní nafta může způsobit nižší životnost motoru, protože parametry nafty se spíše měří schopností namazat systém pracující s poměrně vysokými tlaky a jaký odevzdá výkon. Zpětná vazba zde není, takže nehrozí poškození motoru vlivem klepání, nýbrž znečištění a ucpání katalyzátoru apod... Kvalitnějším palivem neublížíte ani zážehovému ani vznětovému motoru, můžete očekávat lepší běh, vyšší výkon a nižší spotřebu. Neměli byste ale tankovat palivo horší než doporučuje výrobce auta, tím byste se mohli postarat o zničení motoru.