Opel Tigra (coupe – 1994 - 2000)
Svěží 2+2 místné kupé Opel Tigra je nesmírně lákavé - jeho originální křivky prostě nelze přehlédnout. Ruku v ruce s dynamickým vzhledem jdou i jízdní vlastnosti tohoto kompaktního dravce. Tigra však nabízí ještě něco navíc: mimořádnou účelnost.
Je to malé a lehké auto (1075 kg), což je u čehokoli sportovního důležité plus. Silnější ze dvou motorů má 106 koní, což by také mohlo stačit. Bohužel není všechno zlato , co se třpytí.
Tigra je založená na platformě soudobého Opelu Corsa, příbuznost poznáte i v interiéru, kde najdete podobnou palubní desku. Podvozek ovšem nedoznal žádných větších změn, takže v zatáčkách sportovnímu vzhledu Tigry příliš nestačí. Auto se nadměrně naklání a houpe, na méně kvalitních silnicích, kterých máme v Čechách spousty, občas odskakuje a při prudším ubrání plynu v zatáčce se může nepříjemně nečekaně utrhnout záď. V tomto ohledu na nesrovnatelně zábavnější Pumu nestačí.
U déle ježděných kusů se objevuje vůle v čepech řízení, signalizuje jí klepání od přední nápravy. Zlobí také ABS a když už jsme u brzd – na nějakou sportovní jízdu jsou trochu poddimenzované.
Ve světle tohoto zjištění vám ani nemusí být líto, že jistější volbou je slabší pohonná jednotka, šestnáctiventilová čtrnáctistovka o výkonu 90 koní. Silnější motor o objemu 1,6 litru totiž neoplývá nijak vysokou spolehlivostí. Nenechte se zlákat nízkými cenami šestnáctistovek, lidé vědí, proč se jich chtějí zbavit. Motory mají velmi vysokou spotřebu oleje (zejména ty z roku 94-95) a zároveň se nadměrně opotřebovávají. Častou závadou bývá olejem zalepený katalyzátor, který buď nefunguje, nebo v horším případě dusí motor a ubírá mu výkon. Když se přidají nekvalitně vyrobené písty, výsledná oprava vyjde na takové peníze, že se nevyplatí.
Menší motor je daleko spolehlivější volbou, zkontrolujte si jen, jestli předchozí majitel po 60 tisících km nechal v servisu vyměnit rozvody a vodní pumpu. Pokud tato výměna čeká na vás, nezoufejte, přijde jen na pár tisíc.
Jedinou vážnější obtíž může představovat ventil recirkulace výfukových plynů, který se zhruba po 90 tisících zanáší karbonem, pouští příliš mnoho plynů a dusí motor. Blížící se pohromu ovšem bezpečně signalizuje kontrolka na palubce.
Pokud jste ochotní se s těmito riziky smířit a Tigře je odpustit (nutno říct, že svým vzhledem zláká kdekoho, nejvíc zástupkyně něžného pohlaví) počítejte ještě s riziky malé, bohatě prosklené karoserie: v létě se vnitřek dost zahřívá a kufr (spíš kufřík) o objemu 215 litrů extra velký nákup nepojme. Jenže u Tigry většinou o praktické stránky moc nejde...
Šestnáctiventilové motory a propracovaný podvozek jsou dobrou vstupenkou do světa nevšedních sportovních zážitků. Už se základním zážehovým motorem 1.4 16V o výkonu 66 kW (90 k) jede Tigra až
A zmiňovaná účelnost? I když se u podobně laděných vozů povítá, že jen málokdy budou sloužit pro převoz více než dvou pasažérů, přesto nabízí Tigra vzadu dvě pohodlná místa pro osoby výšky až
Tigra je výjimečná nejenom svým vzhledem a výkony, ale také svojí výbavou. Soubor standardních bezpečnostních prvků obsahuje takové položky, jako je například velkoobjemový airbag ve volantu (Tigra 1.6 16V má standardně i airbag pro spolujezdce), zesílené sloupky karoserie a prahy, výztuhy ve dveřích. Silnější modely mají standardně také systém ABS (verze 1.4 16V za příplatek).
Bohatá výbava obou verzí obsahuje např. posilovač řízení, centrální zamykání, elektricky ovládaná okna ve dveřích, autorádio CAR
PARAMETRY
Karosérie: dvoudveřové kupé.
Motory: zážehové řadové čtyřválce 1,4i 16V (66 kW), 1,6i 16V (78 kW).
Pohon: přední kola. Rozměry: 3922x1604x1340 mm. Rozvor:
Zavazadlový prostor:
Palivová nádrž:
Oficiální prodej v ČR: ano.
PLUSY
Vnější tvary, kultivované a úsporné motory, ochotně se vytáčejí, akcelerace z klidu na
MÍNUSY
Nízký výkon světlometů, nejistý podvozek, slabé brzdy, přehřívání interiéru na slunci, horší spolehlivost, konstrukční chyby, nedostatek místa vzadu, nepřesné řazení.
HISTORIE
1994: Představení modelu na technice Corsy B. Motory ECOTEC 1,4i 16V a 1,6i 16V. Výroba ve Španělsku.
1997: Atraktivní akční verze Ardenblau a Rio Verde.
2000: Ukončení produkce modelu bez uvedení nástupce.
BEZNÉ ZÁVADY
Vysoká spotřeba oleje (1,6i 16V zejména do roku 1995) • závady EGR ventilu • tekoucí vodní pumpa • přetržený rozvodový řemen • spadlý řemen pohonu pomocných agregátů (do roku 1998) • vadné olejové čerpadlo (do roku 1999) • vadné senzory systému ABS • vůle v přední nápravě, zejména v čepech spojovacích tyčí řízení • nefunkční katalyzátor (následkem vysoké spotřeby oleje) • vadný programřídicí jednotky u motoru 1,4i16V(66kW)
Opel Tigra TWIN TOP
Kabriolet i stylové kupé pro dva.
Debut nového modelu Tigra TwinTop, připravený na blížící se Mezinárodní autosalon v Ženevě udělá z automobilky Opel prvního velkosériového výrobce automobilů v Německu, který bude mít v nabídce sportovní dvousedadlový model s elektro-hydraulicky ovládanou ocelovou střechou, která se otvírá i zavírá zcela sama pouze stlačením knoflíku.
Svěží, dynamické linie a pozoruhodná mnohotvářnost nové Tigry vnášejí do segmentu kabrioletů, resp. vozů kupé novou kvalitu. Ať už jako kabriolet, nebo kupé, Tigra nabízí velký a praktický zavazadlový prostor o objemu až 440 litrů – to je zásluha promyšlené konstrukce skládací střechy, která se zasouvá téměř svisle do zadní části karoserie. A protože za sedadly řidiče a jeho spolujezdce je ještě příruční odkládací prostor o velikosti 70 litrů, nabízí Tigra celkem více než 500 litrů prostoru pro zavazadla. Také víko zavazadlového prostoru Tigry má elektro-hydraulické ovládání a k jeho otevření či zavření tedy stačí pouze zmáčknout příslušné tlačítko.
K pohonu nové Tigry budou sloužit dva zážehové agregáty: Čtyřválec 1.4 ECOTEC o výkonu 66 kW/90 k, který je vybavený inovativní technologií TWINPORT přispívající ke snížení spotřeby paliva, a čtyřválec 1.8 ECOTEC o výkonu 92 kW/125 k. Oba tyto agregáty plní emisní limity normy Euro 4. Oba motory jsou standardně propojeny s pětistupňovými manuálními převodovkami, model poháněný čtyřválcem 1.4 TWINPORT může být vybavený také automatizovanou převodovkou Easytronic.
"Tigra TwinTop je atraktivním vozem pro mladé a duchem mladé zákazníky - pro ty, kteří hledají sportovní model vzrušujícího designu," říká Carl-Peter Forster, šéf automobilky Opel. "Tigra zároveň hraje důležitou roli v naší modelové ofenzivě a ukazuje nový trend při rozšiřování našeho portfolia - našim plánem je, aby už v blízké budoucnosti asi 20 procent nabízených modelů patřilo do tzv. okrajových segmentů."
Nejvýraznějším prvkem Tigry TwinTop je elektro-hydraulické ovládání pevné střechy. Dvoudílná ocelová střecha se rozkládá i skládá zcela automaticky. Po zmáčknutí tlačítka se pevná střecha postaví téměř svisle a potom se zasune do karoserie do prostoru mezi interiérem a zavazadlovým prostorem. I v případě, že je střecha složená do karoserie, má zavazadlový prostor objem 250 litrů. Pokud je střecha rozložená, objem zavazadelníku se zvětšuje na 440 litrů. Další příruční prostor za sedadly přístupný z interiéru má objem 70 l. Vyhřívané zadní okno je vyrobeno ze skla s úpravou proti poškrábání.
Při pohledu z venčí se nový Opel Tigra prezentuje jako kompaktní, stylisticky vyvážený dvousedadlový vůz s řadou výrazných designerských detailů. Styling nové Tigry odpovídá novému designerskému jazyku automobilky Opel. Přední část vozu má typickou lichoběžníkovou masku chladiče s matně chromovaným masivním příčným žebrem, což je pro modely Opel typickým rysem. Charakteristické jsou i velké otvory v nárazníku pro přívod vzduchu k motoru a brzdám, prolis v kapotě motoru, třírozměrné eliptické světlomety s válcovými projektorovými reflektory.
Při pohledu z boku vyniknou krátké převisy karoserie a značně skloněné přední okno. Nejpůsobivější je však výrazně klínovitá linka boků, která stoupá plynule stoupá od přídě až k integrovaným koncovým světlům. Zajímavým designerským momentem jsou výrazně tvarované dveřní prahy. Pozornost, kterou návrháři věnovali každému detailu, je zřetelná i provedení výdechů vzduchu v předních blatnících s integrovanými směrovými světly. Zadní část pevné střechy může být vyvedená v kontrastní barvě ke karoserii, což umocňuje výsledný vizuální efekt. Dynamický image vozu umocňují při pohledu zezadu také velká koncová světla, zasahující hluboko do boků karoserie a elegantní lišta z matného chromu v zadním nárazníku.
Interiéru Tigry dominují anatomicky tvarovaná sedadla s dvoutónovým čalouněním. Osobité jsou i palubní přístroje s chromovanými rámečky ciferníků a řada detailů z leštěného hliníku. Dvě hliníkové lišty opticky propojují středovou konzoli a tunel převodovky. Originálními stylistickými prvky jsou i propojené ochranné oblouky za sedadly, vyrobené z matného hliníku.
Výrobu nové Tigry TwinTop Opel zadal uznávané karosárně Groupe Henri Heuliez S.A., sídlící ve francouzském městě Cerizay. Na automobilovém trhu by se tento svěží model měl objevit koncem léta tohoto roku.